Att övningsköra privat är något som lockar många som ska ta körkort. Det finns dock ett antal fallgropar som du behöver tänka på innan du börjar. På det stora hela är det ett bra sätt att spara pengar på jämfört med att köra på körskola. Men det kan alltid vara värt att blanda privat körning och lektioner med en utbildad trafikskolelärare. Om inte annat är det en bra idé att ta några körlektioner i direkt anslutning till uppkörningen. En körskolelärare brukar ha bra koll på de områden där uppkörningen ligger och kan visa var fallgroparna finns.
Se till att ordna tillstånd
För att övningsköra privat måste du ha ett tillstånd. Den du kör med måste också ha gått en handledarutbildning och ha haft körkort i minst fem år innan. Det här är regler som körskolorna lobbat in för att göra det svårare att övningsköra privat och förhindra svarta körskolor. I det långa loppet är det ändå värt att lägga lite tid och pengar på att se till att få det här tillståndet oavsett om du kör allt privat eller bara delar. Planera också vem du ska köra med. Det är en fördel att välja till exempel den av dina föräldrar som du kommer bäst överens med och som har den största pedagogiska förmågan. Det finns inget värre än att ha en stressad handledare, särskilt i början när du kommer göra de flesta misstagen.
Tänk på vilken bil du ska använda
När du kör upp får du, så länge som den uppfyller vissa krav, använda samma bil som du har övningskört i. Om den inte gör det får du låna en bil med dubbelkommando av trafikverket. Det här gör att det kan vara värt att tänka lite på vilken typ av bil du övningskör i. Om din vanliga bil har utrustats med dieseltrim kanske den inte är den optimala övningskörningsbilen även om den är mycket roligare att köra när du väl tagit lappen. Det kan också vara värt att inte använda pappas dyra BMW utan investera i en lite billigare bil för just detta ändamål.
Var medveten om att chansen att få körkort minskar
Det finns statistik på hur många ur olika kategorier som får körkort vid första, andra och tredje uppkörningen. Den visar tydligt att privatister får köra upp fler gånger än de som tagit lektioner på körskola. Vad detta beror på är svårt att säga. Det kan vara så att undervisningen blir sämre, eller att Trafikverket helt enkelt är mer skeptiska mot de som bara kört privat och bedömer dem hårdare. Oavsett vilket är det klokt att vara förberedd på det, och kanske också se till att ta några lektioner bara för att förbättra dina chanser.